מהי חשיבותה של היוגה בהריון ואחרי הלידה

היוגה היא שיטה מעשית לתרגול, פרקטיקה ורוחנית, "יוגה היא ההגבלה של תנודות התודעה" )היוגה סוטרה של פטנג'לי), מטרתה להביא אותנו לאיזון ולהרמוניה בכל מצבי התפקוד שלנו- החל מהתפקוד הפיזי דרך התפקוד הרגשי ועד התפקוד התודעתי מנטאלי. במקורות משמעות המילה יוגה היא לאחד- TO UNITE, כלומר להשתמש בארגז הכלים שהיוגה נותנת לנו כדי להתקרב לעצמנו, להקשיב לגוף שלנו, לתחושות שיש לנו, לזהות את הרגשות שמציפים אותנו ולהגביר את המודעות העצמית שלנו.  כל אלו מטרתן ליצור איחוד והרמוניה בין הגוף, הנפש והתודעה. ובמילים פשוטות להרגיש טוב יותר עם עצמנו ועם העולם.
היוגה מכוונת אותנו להרגיש מה קורה לי כאן ועכשיו ומסייעת לנו להיות בהקשבה לכל מה שעולה, זאת לעומת מצב של חוסר אחדות מצב שכולנו מכירים שבו הגוף שלנו עושה משהו אחד אבל המחשבות שלנו לגמרי במקום אחר…
חשיבותה של היוגה גדלה כשמדובר בהריון, שם זה כבר לא רק אני- האישה.. הילדה… בת הזוג …. אלא אני והעובר שגדל ברחם. כולנו יודעים כי הריון הוא מתנה מופלאה אבל מדובר גם באחריות רבה לשאת ולגדל בתוך הרחם בן אדם מהשלב הראשון של הנבט ועד שלב הלידה שבו הפרי בשל  ומוכן לצאת לעולם.
העובר שגדל ברחם האם ניזון מהמזון הפיזי שהאם אוכלת וגם ניזון מהמזון הרוחני שהאישה מזינה את עצמה- מהו המצב הרגשי של האם, אלו מחשבות מנהלות אותה, אלו מתחים עולים וכדומה.  ככול שההיריון הולך ומתקדם, כך הולכים ומתעצמים התהליכים הפנימיים, המחשבות והחששות מההיריון ומהלידה הקרבה.
היוגה תפקידה לסייע לנו בהתמודדות עם כל העוצמות והתהליכים, עם הספקות והפחדים, היא מסייעת לנו להיות בהקשבה ובתשומת לב לתהליך ומכינה אותנו ללידה הן ברמה הפיזית והן בנפשית.
לשיעורי היוגה יש מספר מטרות-
מבחינה פיזית לחזק את הגוף, להאריך את עמוד השדרה, לשחרר מפרקים, לחזק את שרירי קרקעית האגן, להכין את האגן ללידה פעילה, לתרגל יציבה נכונה ולתרגל שימוש נכון בשרירים המיצבים הפנימיים שיש בגוף. מבחינת הלידה, היוגה בהריון מכינה אותנו ללידה פעילה באמצעות הגמשה והכנת האגן ללידה, חקירה של תפקידי ההורמונים השונים בלידה, תרגול של תנוחות ונשימות ללידה, תרגול הכרתי של דמיון מודרך ועוד.. כל זאת במטרה לצאת עם ארגז כלים איך נכון לנוע וללדת בתנועה.מבחינה רגשית והכרתית בעזרת תרגול המדיטאציה שביוגה ותרגילי הנשימה, האישה מפנה לעצמה מרחב מחיי היום יום להקשיב פנימה, להעצים את החיבור לעובר ולעצמה ולבנות תודעה שקטה יותר וקשובה יותר ממה שהייתה לפני שנכנסה לשיעור. גם אחרי הלידה חשיבותה של היוגה רק הולכת וגדלה, אם במהלך ההיריון לרוב הנשים ברור שהן זקוקות לפסק זמן ולתרגול, אחרי הלידה זה כבר לא כ"כ מובן מאליו. בד"כ אנחנו נשאבות אל עולמו של התינוק ורובינו שוכחות את עצמינו ומתקשות לפנות מרחב לעצמנו. עד כמה אנחנו זקוקות לטיפול ולמנוחה אחרי כמעט שנה של נשיאת הריון ואחרי המאמץ הגדול בלידה (וגינאלית או קיסרית). עד כמה אנחנו סחוטות אחרי לילות ללא שינה, עד כמה אנחנו עדיין לא מאוזנות מבחינה הורמונאלית ומגיבות ברגשיות יתר לכל דבר, ועד כמה שרירי רצפת האגן נחלשו, ויש צורך בתרגול ובעבודה משקמת באזור האגן. לכל אלו יכולה מאד לסייע היוגה שאחרי הלידה, בהם האם לוקחת לעצמה פסק זמן, לטפל בעצמה, לפתוח ולשחרר את האזורים המכווצים שבגוף, לשקם את שרירי קרקעית האגן, להרפות מתחים, לחזק את חגורת הכתפיים והידיים מהעומס הרב שנוצר מהנקה ומהחזקת התינוק, להתמסר לשקט ולנשימה ולהתחזק. כול אלו במטרה שהאם תוכל לצאת מהשיעור חזרה לחיים מחוזקת ורגועה יותר. ניתן להתחיל לתרגל יוגה אחרי משכב לידה של שישה שבועות בלידה וגינלית ולאחר שלושה חודשים בלידה קיסרית. לסיכום, היוגה היא דרך מופלאה ומעצימה, טובה לכל שלבי החיים ובעיקר חיונית ותורמת להריון, ללידה פעילה ולאחרי הלידה, להתאוששות טובה, להרגעה וככלי מאזן בתוך כל מערבולת ההתמודדויות והאתגרים הרבים של ההורות. ובנימה אישית, ומתוך ניסיוני האישי, בכל שלושת ההריונות שלי, התרגול היומיומי של היוגה, במיוחד בשליש השני והשלישי להריון (נשימות, תרגילים להגמשת מפרקי הירך, חיזוק רצפת אגן, מתיחות של הגוף, הרפיות מגוונות ועוד..), סייעו לי, בצורה שבל תתואר, ללדת לידות טבעיות, להרגיש מצוין כבר זמן קצר אחרי הלידה, להימנע מהתערבויות רפואיות, מקרעים או מצורך בחתך החיץ ובאופן כללי, להביא לכך שחווית הלידה שלי תהיה טובה, מעצימה ובלתי נשכחת. ההתנסויות האישיות שלי רק חיזקו את דעתי בדבר התרומה הגדולה והחשובה של היוגה להריון וללידה. וחיזקו את רצוני לחלוק את הידע הזה עם עוד הרבה נשים הרות.