אודות ויג'נאנה יוגה-להתאמן, להרגיש, להבין – מבפנים

זהו מאמר המסביר על עיקרי השיטה ואופן התהוותה. הוא נכתב ע"י מורתי ,אורית סאן-גופטה, מובילת הדרך.  שנים רבות התמודדנו עם הסוגיה:-איזה מין יוגה אתם עושים? יוגה היא יוגה. על כן במשך שנים נזהרנו מלהדביק תואר או כינוי לאימון שלנו מעבר לשמו המקורי. ועם זאת הצורך לשם או כותרת היה אמיתי. אני תלמידה של דונה הולמן וכן של מר איינגר אך עם השנים עברתי עם תלמידי תהליך משמעותי והאימון שלנו לבש צורה מובהקת השונה משיטת איינגר. יש שלושה מרכיבים מהותיים שחשוב לי לציין בכדי להבהיר את דרך האימון שלנו.

המרכיב הראשון הוא המקום המרכזי של "פשוט לשבת" באימון. הדגש הרב שאנו שמים על איכות התודעה באימון האסנות (תנוחות) והפרניאמה (נשימות) מחייב אותנו לשבת. תפיסת עולם זו מסתמכת על המסורת החיה של היוגה הגורסת כי הכלי המרכזי לטיפוח התודעה היא מדיטציה, וכן על הספרות הקלאסית המתארת תמיד את המדיטציה כמרכיב מרכזי בזרמים השונים של היוגה.
המרכיב השני הוא אימון המלמד הקשבה לתחושות הגוף ולהפעלתו על פי העקרונות.
בתחילה פשוט עומדים על המזרון ומתרכזים פנימה. התנועה מתחילה בהורדת הידיים מטה מנמסטה. התודעה מחפשת את מגע כפות הרגליים עם האדמה, את ייצוב השלד מעל כפות הרגליים כך שכל חלק בשלד מצוי בהרמוניה עם יתר החלקים והשלד כולו מאורגן וניצב כיחידה אחת בין שמים וארץ. כאשר הידיים מתחילות לנוע מעלה אנו נותנים לשרירי השלד להיות רכים אך לא רופסים. התודעה נוכחת ומודעת לגוף ולחלל סביבו, ועם זאת שקטה ומכונסת. הידיים ממשיכות לעלות ולרדת ואנו מרוכזים בכוונון עדין של הגוף, ייצוב השלד וארגונו כך שימשיך להיות מחובר גם כאשר טווחי התנועה יתרחבו. אנו סורקים את השרירים ומכוונים אותם להיות נאמנים לצירי השלד, ומזכירים לעצמנו להיות קשובים ללא חדות מיותרת.
התנועה תמשיך עכשיו למשך זמן רב ואנו מחפשים לנוע מתוך העקרונות כיחידה אחת, גוף ותודעה.
המרכיב השלישי הוא הדגש הלימודי. בכדי להעמיק ביוגה יש צורך ללמוד את המסורת הכתובה, לפחות בחלקה. על כן כאשר התלמידים מביעים רצון להעמיק ביוגה ומגיעים לסדנאות, אימונים מיוחדים או שיעורים ארוכים, הם נחשפים לאט ובהתמדה לספרות יוגית.
שלושת המרכיבים האלה יחדיו – פשוט לשבת – (מדיטציה) , העקרונות ולימוד טקסטים היו להלך רוח ולדרך האימון שלנו. חיפשנו יחדיו שם שיבטא משהו מהטעם הזה. 
ויג′נאנה ?
הטאיטיריה אופנישאד, חיבור עתיק בן 2700 שנים, מלמד כי האדם וכן כל היקום  מורכבים מחמש ′קוֹשוֹת′ או שכבות: הפיסי, האנרגטי, המנטלי, ה"ויג′נאני" והמלא אושר.
הביטוי ויג′נאנה משך את תשומת הלב של קבוצות הלימוד.
מהי ויג′נאנה?
שנקרה, אבי תורת הוודנטה מסביר כי ויג′נאנה היא הבנה או ידיעה הנובעת לא מידע חיצוני שנלמד מפי מורה או מסורת בלבד. זוהי בהירות פנימית המתגלה לנו דרך ניסיון אישי. רמקרישנה ממשיך את פרשנותו באומרו – הידע והוודאות כי האש קיימת בעץ זוהי ג′נאנה –ידיעה. אך לבשל אורז על האש הזו ,לאכול את האורז ולהיות מוזן ממנו זוהי ויג′נאנה- לדעת ולהבין מבפנים.
העקרונות המנחים, הכוללים את הרפיית הגוף, השקטת התודעה, ההתמקדות באמצעות הכוונה, ההשתרשות, החיבור, ההתרחבות והמודעות לנשימה – כל אלה מאפשרים לנו להיות קשובים פנימה ומבפנים לראות, לחוש, להבין ולפעול במיומנות .
קריאת דרך האימון שלנו בשם "ויג′נאנה יוגה" אינה אלא מתן הכרה לדבר-מה שמצוי בה מאז ומעולם, דבר-מה הטמון בלב לבה של הדרך שלנו: לחוש להבין ולהתאמן  – מבפנים.
תודה לכל מורי שהצביעו בהתמדה אל עבר אותו "ירח", אל האימון מבפנים.
אורית סן-גופטה, יוני 2006, ירושלים. 
ציטוטים מטקסטים שונים אודות ויג′נאנה:
 ויג′נאנה Vijñāna –  פעולה של מיון או הבחנה, הבנה, זיהוי, חוכמה, ידיעה, מיומנות, אומנות, מדע.
(מתוך מילון סנסקריט-אנגלית, Monier-Williams, עמ′ 961)
"ובתוך המעטה העשוי manas (שכל), אך נפרד ושונה, נמצא האטמן העשוי ויג′נאנה,
לזה יש צורת אדם…
האמונה, śraddhā – היא ראשו.
הנכון, rta – צידו הימני.
האמת, satya – צידו השמאלי.
יוגה – גופו .
האינטליגנציה הגבוהה, mahat – היא חלקו התחתון, בסיסו."
Taittrīya Upanishad II.4.1))
"בשלב ה-manas  (שכל) אנו מקבלים סמכות שמקורה חיצוני. בשלב הויג′נאנה נוצרת צמיחה פנימית. אנו מפתחים אמונה, סדר, אמת ואחדות עם העליון."
(מתוך הפרשנות על ה-  Taittrīya של S. Radhakrishnan).
"כשם שהראיה הפיזית רואה ותופסת באופן ישיר את מופעי האובייקטים, כך, ואף יותר, באותו אופן ישיר, הגנוסיס – ויג′נאנה רואה ותופסת את האמת שבדברים."
(שרי אורובינדו, הסינתזה של היוגה, עמוד 463).